Beeldengalerij Haarlem

 

 

Tussen ons

Materiaal: Gegalvaniseerd staal, kunststof

Over zijn sculptuur

Het werk roept associaties op met de in het straatbeeld steeds vaker zichtbare camerazuilen. In plaats van camera's zijn aan de hoge paal handen bevestigd die gemaakt zijn op basis van afgietsels van de handen van kinderen van de Dreefschool aan de overkant van de straat. Met de "kijkhanden" kunnen jongere generaties in de gaten houden hoe wij de aarde voor hun achterlaten.

Anno zegt zelf over dit werk:

“ Het beeld begon met de wens een werk te maken waarin kinderen, ons, volwassenen in de gaten konden houden. Dit omdat kinderen in de toekomst in deze wereld gaan leven en wij, volwassenen, lijken er maar niet in te slagen om verantwoordelijk met die wereld om te gaan.

Nu het beeld af is zie ik het volgende. De handen, die klein en fragiel zijn worden door een grote industriële constructie vast gehouden. De handen lijken niet veel te vertellen te hebben; ze zijn overgeleverd aan een grotere kracht.

De handen maken een gebaar dat kijken symboliseert. De helderheid en daadkracht van het gebaar geeft me het gevoel dat de handen misschien toch de baas zijn over de grotere structuur. Dat ze zeggen, grijp mij stevig vast en houd me precies zo, zodat ik het allemaal goed kan zien. Deze tegenstelling fascineert me, en druk misschien wel de strijd uit die wij als mensen voeren met onze eigen technologische uitvindingen, wie is er de baas, wie leidt.”

Over het werk van Anno

Een bijzonder werk waarin de hand ook centraal staat, als iets zeer persoonlijks waarmee ook contact gemaakt wordt met anderen, is Fragile cold hand. Deze performance is gemaakt in het kader van de Kathmandu triënnale 2016. Een korte video van het werk is te zien via de website van Anno.

Nabeeld is een eerder project waarmee Anno uitdrukking heeft gegeven aan hoe de wereld veranderd door de steeds toenemende hoeveelheid beelden die van ons worden gemaakt en opgeslagen.