Beeldengalerij Haarlem
Materiaal: etalagepop, PE foam and coating.
Dit beeld werd door vandalen onherstelbaar vernield.
Een verslag van een ooggetuige op facebook:
'Ik heb dit helaas zien gebeuren. Ik was op dat moment met 2 vrienden en er kwam een groepje jongens (3/4 personen) en één van hun vliegt vol tegen het beeld aan waardoor het omviel. Karma is a bitch want die jongen raakte daardoor gewond aan zijn been. Zonde dat alles tegenwoordig maar gesloopt moet worden. Als iets niet van jou is dan moet je er met je tengels vanaf blijven'
Twee gele benen steken uit een mooi vormgegeven rechthoekige doos met heldere blauwe en groene vlakken. Is het een mens getransformeerd tot een mechanisch object of een mechanisch object met gerecyclede lichaamsdelen? Het werk doet denken aan de kunst van het Bauhaus of de constructivisten van ongeveer 100 jaar geleden. Het versmelten van mens en machine leek toen deel te zijn van een prachtige toekomst. De denkende machine of de machinale mens zijn bijna werkelijkheid geworden, maar veel mensen zijn juist bang voor wat er komen gaat. De sculptuur van Guda Koster is niet somber of fatalistisch. Haar mens-machine is subtiel-grappig en stapt - een tikkie aarzelend - de toekomst in.
Guda Koster maakt werk dat zich begeeft in het gebied tussen mode, beeldhouwkunst, fotografie en performance. Haar sculpturen en foto’s van mensen die schuilgaan in strakke, kleurige vormen van textiel maken nieuwsgierig. Soms is er niet meer te zien dan een been of een arm. Het werk is humoristisch, maar soms ook beklemmend.