Beeldengalerij Haarlem

 

Ancestral Dirty Laundry

staal dd-lak

395 hoog

Over zijn sculptuur

Vaak beschouwd als een vieze, beschamende plek, is de afvalcontainer óók een levendige verzamelplaats: voor insecten, voor schatzoekers en voor ontmoetingen in de buurt. Heruitgevonden als een hedendaagse monoliet stijgt deze monumentale ondergrondse afvalcontainer, meestal verborgen en onzichtbaar, nu trots, stralend en onbeschroomd.
Uit zijn diepten weerklinkt het rustgevende geluid van windgongen. Deze installatie, een klankinterventie binnen een massief industrieel object, nodigt de toeschouwer uit om aandacht te schenken aan wat te gemakkelijk wordt genegeerd en op de enormiteit van ons dagelijkse afval. De betoverende melodieën verleiden ons om anders te kijken naar wat verborgen is, en te heroverwegen wat waardevol of zelfs magisch zou kunnen zijn. In een wegwerpcultuur stelt het werk vragen over wat we koesteren. Wat roept de droomachtige verschijning van deze zingende container bij u op?
Aangedreven door de wind reageren de windgongen enkel op het moment zelf. Soms blijft de container stil; soms laat het harmonieuze energiegolven vrij.
Ancestral Dirty Laundry is gemaakt door Simon Wald-Lasowski in samenwerking met Rijk Broertjes en met de vriendelijke steun van VConsyst.


Over het werk van Simon

Simon Wald-Lasowski (geb. 1980, Parijs) verzamelt, bespeelt en ondermijnt de iconografie van beelden, objecten en tekens die zo kenmerkend zijn voor de hedendaagse samenleving.
Een nar in hart en nieren, Simon stuit op zijn ‘palet’ van objecten via toevallige ontmoetingen, zorgvuldige observaties en gesprekken. Door doe-het-zelf-modificaties en assemblages worden kitscherige gadgets en groteske curiosa acteurs in satirische installaties, films en sculpturen. Zijn werk verleidt de kijker met speelse, kleurrijke esthetiek en confronteert ons met de absurditeiten van de menselijke conditie, onze dwangmatige cultuur van excessen en de enorme onderbuik van ons morbide consumentisme. Zijn praktijk fungeert zowel als een excentriek archief van het Antropoceen als een ondeugende kritiek op het kapitalisme.
Simon was deelnemer aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht en presenteerde solotentoonstellingen bij W139 in Amsterdam en 1646 in Den Haag. Daarnaast realiseerde hij installaties in de openbare ruimte voor organisaties zoals Get Lost art route en Welcome Stranger, onder andere.”


Terug naar hoofdpagina


volgende